Recenze & články

Rozhovor s Danem o filmu Piko, který vyšel v časopisu Reflex

Dan Horyna - film Piko

Merlin - Dan Horyna

Merlin: Tibet
Autor: Petr Korál
9. 3. 2010

Merlin - Dan Horyna - MuzikusPo neuvěřitelných 17 letech od vydání dnes již kultovního alba Nevada se v závěru loňského roku konečně objevila novinka skupiny Merlin se zpěvákem Danem Horynou (v sedmadevadesátém sice soubor vyrukoval s CD Jižní džin, ale v tehdejší sestavě Horyna nebyl přítomen). A třebaže v mezičase proteklo v pomyslné řece světového rock’n’rollu mnoho vody a její tok se změnil takřka k nepoznání, Tibet je naprosto logickým navázáním na odkaz Nevady. Stále jde o promyšlenou tuzemskou odpověď na Horynův milovaný americký street/hard rock, ovšem v ryze současném hávu, za což nese „odpovědnost“ především šikovný kytarista a skladatel Miloš Mimi Knopp.

S gustovním bigbítem jakosti I. A se kupodivu nijak zvlášť „netlučou“ ani texty, místy silně ovlivněné Horynovým příklonem k duchovním záležitostem, konkrétně k zen buddhismu. Jsou totiž uchopeny citlivým, tedy neagitačním a nevnucujícím způsobem. V písni Narodil se svět se pak zrcadlí celý Horynův život, jeho dlouholeté drogové eskapády – a kdo o tom něco ví a Dana zná, při poslechu ho notně zamrazí v zádech. Stejně jako z titulní skladby celé desky, z její vznešeně podmanivé melodické linky i z obsahově skutečně hlubokého textu. Třebaže ten opět docení asi jen ten, kdo tuší trošku víc o buddhistickém přístupu k životu a nazírání na tento svět...

Zlatý hřeb: Tibet, Pokora bez područí
Zní to jako: poctivý zemitý rock’n’roll
Body: 5 ze 7

Merlin - Tibet
Autor: František Kovač
14. 1. 2010

Merlin - Dan Horyna - RockshockNa tuhle desku, ve finále zcela příznačně pojmenovanou Tibet, jsme čekali od roku 1992. Tehdy světlo našeho čerstvě svobodného světa spatřilo a šedivé post-normalizační kulturní obzory rázem rozzářilo výtečné, zámořským glamrockovým a dirty rock'n'rollovým odérem načichlé album Nevada z autorské dílný pánů Dana Horyny (zpěv), Marka Podskalského (kytara), Miloše Landsmana (baskytara) a Tomáše Zoubka (bicí), kteří se jím bez diskuse nesmazatelně zapsali do dějin českého, potažmo československého rocku.

Žel, osud zanedlouho zavedl charismatického frontmana s bujnou kšticí a dokonale padnoucí přezdívkou 'Zeppelin' na scestí. V zacyklených pervitinových rauších a absťácích nenávratně promarnil svá hlasově nejsilnější léta. Když se nakonec rodině a přátelům podařilo Dana po dvou dekádách na drogách vyrvat z náručí plíživé smrti, byla to vedle tibetské nauky dzogčhen právě hudba, co ho drželo nad vodou. Obklopen novou sestavou hudebníků Miloš 'Mimi' Knopp (kytara), Richard Tomíček (baskytara) a Aleš Zimolka (bicí) dokázal znovuzrozený Horyna 'vzor 2005' nejen že není mrtev, ale že ani nepatří do starého železa. Pomyslnou rukavicí přesvědčivě vetknutou do tváře všem škarohlídům byla trojice zbrusu nových, opravdu silných moderních skladeb Málo dáváš, málo dostáváš, Záblesk poznání a Tibet, které tou dobou obohatily jinak retrospektivní koncertní program Merlinu – a dnes v lehce upravené podobě (v původním aranžmá z roku 2005 byly vydány předloni jako bonus limitované remasterované verze Nevady, emitované u příležitosti dvaceti let existence souboru) tvoří i neochvějné pilíře čerstvého alba Tibet.

Kromě nich nabízí novinka i trojici skladeb, které se svého času objevily na promo nahrávce formace s pracovním názvem 'Horyna Company', pod jejímiž křídly původně Dan zamýšlel v mezičase realizovat své neortodoxní, hodně funky a reggae, trochu nu-metalem a etnickou muzikou ovlivněné záměry, jimiž nechtěl zaplevelovat stylově přece jenom dosti vyhraněný mateřský Merlin. Vše ale nakonec dopadlo jinak: písničky Spojí nás bůh, Narodil se svět a Když láska schází dostaly slušivý moderní hardrockový kabátek a tvoří konzistentní součást Tibetu. Stejně tak zbylá pětice písní, oscilující na pomezí tradičního a novodobého rocku v celé šíři jeho stylového spektra od rhythm'n'blues k thrash metalu. Nudit se rozhodně nebudete. Konstantní totiž na téhle desce není po hudební stránce vlastně nic, s výjimkou perfektní instrumentace, charismatického zpěvu a textů, nad nimž je dobré se zamyslet.

Tibet není na poslech vůbec jednoduchá deska. Jednotlivé stylové nuance se střídají, prolínají a doplňují, pořadí skladeb má svou vnitřní logiku, texty filozofický přesah i obsahovou integritu. Tím spíš byste si ale nový Merlin měli zamilovat.

Merlin - Tibet
Autor: Jan Fridrich

Merlin - Dan HorynaKdyž jsem dostal tento materiál do rukou, bylo mi hned jasné, že od Dana Horyny a jeho Merlinu nevzejde nic špatného, ale po prvním poslechu šlo říci jediné slovo – geniální.

Tibet je opravdu naprosto kvalitní nahrávka od začátku do konce. Každý si najde to své a nedá se vytknout snad nic. Otvírákem na albu je “Král nejistoty“ a hnedle zaujme výborně zpracovaný riff úchvatného kytaristy Miloše Knoppa (ex-AB Band Aleš Brichta) stejně tak i výborný text a zpěv. Následuje dalších pár výborných pecek, jako například “Matrix“, která je dle mého názoru jedna z nejlepších. Samozřejmě se neopomnělo ani na věrné téma o lásce, ale nijak výrazně se deska tím nezpomalila riffy zůstali až na jednu písničku stejně hardrockové a bicí s basou stejně tvrdé a výrazné. Z této části bych si dovolil vyzvednout jedinou sklabu, a to “Když láska schází“, která nese krásný svižný riff a výraznou basu a ve spojení je to jednou velkou lahůdkou pro uši.

Placka Tibet je, jak jsem již psal, naprostá geniální a rozhodně doporučuji minimálně poslechnout CD, nejlépe však navštívit nějaký koncert, protože tam to má ještě větší grády.